Sökordsanalys - Det Första Steget När Du Bygger en Hemsida
När du ska bygga en hemsida är det första steget att göra en sökordsanalys. Detta steg är otroligt viktigt och om du inte gör detta rätt från början riskerar du att till exempel fokusera på sökord som ingen söker på, optimerar mot sökord som inte har rätt relevans för det du har för avsikt med din hemsida, search intent, eller att du fokuserar på sökord som, till en början, är alldeles för hårt konkurrensutsatta.
Fokusera på sökord som har trafik
När jag gjorde en av mina första hemsidor gjorde jag misstaget att inte göra en ordentlig sökordsanalys vilket resulterade i att jag skrev om söktermer som hade minimal till ingen trafik alls. Hela poängen med att ha en hemsida är, för de allra flesta, att synas och driva in trafik som sedan konverteras till en kund, prenumerant, deltagare eller vad nu syftet med din hemsida är.
Sökordet ska ha rätt avsikt för din verksamhet
När du gör en sökordsanlys måste du också fundera över vad avsikten med din hemsida är. Vill du sälja någon tjänst eller vara? Vill du informera besökaren om ett varumärke? Driver du en ideell förening och vill ge allmän information till dina deltagare eller potentiella nya deltagare? Beroende på vilken typ av avsikt du har med att skapa en hemsida avgör också sedan vilka typer av sökord du ska optimera mot.
Hur du analyserar om sökordet eller söktermen har rätt avsikt, search intent
Om du optimerar mot sökord som inte har rätt search intent kommer du att driva in trafik till din hemsida men besökarna kommer inte att konvertera, det vill säga att bli en kund, prenumerant, deltagare eller vad du nu har för avsikt med trafiken. Många gånger kan det vara mer effektivt att fokusera på sökord som har mindre trafik där trafiken är betydligt mer relevant för din verksamhet och att trafiken har så kallat ”buyers intent”. Detta är inte alltid självklart att lista ut men som ett exempel är det betydligt bättre att fokusera på ett sökord som ”köpa blommor” i stället för sökordet ”blommor”. ”Köpa blommor” har 880 månatliga sökningar medan ”blommor” har 74 000 månatliga sökningar men man kan ganska lätt lista ut att de som söker på ordet ”köpa blommor” är betydligt mer benägna att köpa blommor än någon som bara söker på ordet ”blommor” eftersom någon som söker på ordet blommor kan ha många olika avsikter, eller search intent som det heter på SEO-språk, med denna sökning. Sökningen kan vara allt ifrån allmän information om blommor till att hitta bilder på blommor osv.
Analysera hur konkurrensutsatt sökordet eller söktermen är
Om du hittar sökord som har trafik och där du gör bedömningen att sökorden också har rätt avsikt för vad din hemsida ska fokusera på så måste du också veta hur konkurrensutsatta dessa sökord är. Om du har en helt ny hemsida så kommer du ha väldigt svårt eller om inte omöjligt för att synas på konkurrensutsatta sökord. För att Google ska låta dig synas på konkurrensutsatta sökord måste du ha en äldre domän och ha backlinks för att Google ska ge dig det förtroende, EEAT, och den auktoritet, domain authority, som krävs för att ranka på konkurrensutsatta sökord. Även om du skriver en artikel med fantastiskt innehåll kommer Google inte låta dig synas på dessa konkurrensutsatta sökord eftersom din hemsida inte har tillräcklig domain authority än. En domäns auktoritet är en av de absolut starkaste rankingfaktorerna på Google och auktoritet kan endast fås av kvalitativa backlinks från andra domäner som också har hög auktoritet och förtroende.
Läs mer om backlinks.
Därför kan det vara klokt att till en början fokusera på sökord med lägre konkurrens men som fortfarande kan vara väldigt relevanta för din hemsida och verksamhet. Dessa sökord kan till exempel vara så kallade long tail key words vilket bara betyder att det är en längre sökterm i stället för ett enstaka ord. Nu när ai har introducerats och människor istället chattar med ai istället för att söka på Google så går trenden mot att människor istället söker på längre och längre söktermer. När en representant från Google blev utfrågan i Amerikanska Kongressen framkom det att cirka 20% av alla sökningar som görs är sen tidigare helt okända för Google. Dessa long tail keywords kan dessutom i många fall ha väldigt bra search intent. Efterhand och med tid när du har byggt upp din hemsida med bra innehåll och med förhoppningsvis starka backlinks kan du börja fokusera på sökord med högre konkurrens.
Hur gör man en sökordsanalys?
Börja med att fundera och brainstorma vilka sökord som du tror att folk söker på med den givna avsikten för din hemsida. Sedan måste du använda dig av ett sökordsverktyg som du använder för att analysera volym och konkurrens för respektive sökord. Utan sökordsverktyg går det inte att göra en sökordsanalys.
Exempel på sökordsverktyg är:
- Ahref. Detta verktyg är ett betalt sökordsverktyg som kostar ganska mycket pengar. Verktyget är inte bara ett sökordsverktyg utan är ett helt analysprogram med mängder av avancerade analysfunktioner för hemsidor där du utöver sökordsanalys till exempel kan göra granskningar av hemsidor, site audits, analysera back link profile av domäner, se vilka sökord andra hemsidor eller konkurrenter rankar för med mera.
- Semrush. Detta verktyg är liknande Ahref men är något billigare. Vissa funktioner finns bara i Semrush och vissa funktioner som Ahref har finns inte i Semrush. Båda dessa två analysverktyg är branschledande.
- Google Sökordsplanerare. Detta verktyg från Google är gratis så länge du har en pågående Google Ads-annons. Den data som detta analysprogram baseras på är från Google Ads alltså betald trafik och inte från organisk trafik. Men efter att själv ha jämfört Google Sökordsplanerare med både Ahref och Semrush kan jag konstatera att sökvolymen som Google sökordsplanerare ger stämmer väldigt väl överens med de andra två analysverktygen. Sökvolymen från Google sökordsplanerare är alltså korrekt och dessutom kommer ju datan direkt ifrån Google själv så den bör ju stämma =) Konkurrensen för ett sökord ges dock bara i tre steg i Google Sökordsplanerare där sökordet bedöms som lågt, medel eller högt konkurrensutsatt. Både Ahref och Semrush ger en gradering från 0 till 100.
- Ubersuggest. Detta analysprogram är gratis upp till en viss mängd analyser och är också väldigt populärt och effektivt. Ubersuggest har också en funktion som inte finns i någon av de andra sökordsanalysprogrammen vilken är ”answer the public”. Denna funktion är en variant av relaterade sökord.
Organisera och kategorisera dina sökord och gör en SEO-strategi
När du bestämt vilka sökord och söktermer du vill optimera din hemsida mot ska du börja sortera och kategorisera alla sökord. Gör en skiss över hur din hemsida ska vara organiserad med menyer, undermenyer och sidor. Varje sida ska optimera mot en eller ett par sökord eller söktermer. Detta utgör din SEO-strategi som du kan läsa mer om.
Kan man göra en sökordanalys själv?
Ja, definitivt! Allting för hur du gör en effektiv sökordsanalys finns tillgängligt på internet från Google, YouTube och sociala medier. Du är den person som vet bäst hur din egen verksamhet fungerar och om du har tiden och kunskapen att kunna göra en sökordsanalys och överföra denna information till en SEO-strategi så kommer denna strategi att bli avsevärt mycket bättre än någon som inte har kunskapen och insikten om just din bransch. Min personliga erfarenhet av så kallade digitala marknadsföringsbyråer är… inte imponerande minst sagt. Min starka rekommendation är att göra så mycket som möjligt själv om du är nystartad och om du har ekonomiskt utrymme i ett senare skede ta in denna kompentens in-house.