SEO-strategi: Sökmotoroptimera webbplatsen baserat på sökord

Att göra en sökmotoroptimeringsstrategi, SEO-strategi, innebär att du gör en struktur över din webbplats där du kategoriserar de sökord som du ska fokusera på. Innan du kan göra en SEO-strategi måste du ha gjort en sökordsanalys där du vet sökvolym, sökordets svårighetsgrad och att du dessutom har kategoriserat sökorden baserat på vad de ha för search intent. Att göra en SEO-strategi är lika mycket en konst som en vetenskap. Det finns många som påstår att man strukturen måste följa en så kallad silo-struktur där man har ett huvudsakligt sökord som man vill fokusera på och som utgör en huvudkategori och där sedan relaterade sökord sorteras in under detta huvudsökord där du skapar undersidor till detta huvudsökord. Interna länkar görs nedåt och uppåt i hierarkin och även i sidled. Detta tillvägagångsätt fungerar säkerligen väldigt bra det är tidskrävande och dessutom kan det vara svårt att få in endast internlänka enligt denna struktur. När man skriver en artikel vill man kunna internlänka och outbound-länka där det känns naturligt och inte behöva vara bunden till en viss struktur. För Google är det högst tveksamt om denna tydliga struktur är nödvändig eller har någon effekt alls. Det Google ser, rent webbplatsorganisationsmässigt, är de interna länkarna och hur många gånger som en sida blir länkad till. Ju mer en viss sida på en webbplats är internlänkad till desto mer relevant uppfattas den av Google. Interna länkar är också väldigt viktigt för att Google ska förstå vad din webbplats handlar om. Att göra en struktur och hierarki på din webbplats är dock väldigt viktigt för att användaren eller besökaren av din webbplats ska kunna hitta och navigera på din site så därför bör du göra en klar och tydlig struktur även om det ur sökmotoroptimeringssynpunkt har mindre betydelse.

Hur kan en kategorisering av en webbplats se ut?

Vi kommer att ta ett exempel där vi låtsas att vi ska göra en hemsida åt en flyttfirma i Stockholm. Först och främst måste vi bestämma vilka tjänster som denna flyttfirma ska eller kan utföra då dessa tjänster kommer att utgöra huvudkategorierna. Man kan självklart lägga upp tjänster på en webbplats som inte kommer eller kan utföras då detta troligtvis är bättre ur SEO-synpunkt eftersom det visar att siten har så kallad topical authority vilket kortfattat betyder att webbplatsen täcker alla relaterade sökord till ett visst sökord. Företaget kan ju alltid välja att inte ge offert på för en viss tjänst. Topical authority är ett koncept som populariserats och som troligtvis hjälper en webbplats att ranka för sökord mer effektivt. Det är dock inte ens i närheten av lika viktigt som domain authority som baseras på länkar som webplatsen får från andra auktoritära hemsidor. 

Kategorisera sökorden

För en flyttfirma i Stockholm kan sökorden vara enligt följande: ”flyttfirma Stockholm”, ”flytthjälp Stockholm”, ”bärhjälp Stockholm”, ”jämföra flyttfirmor Stockholm”, ”bäst flyttfirma Stockholm”, ”Bandhagen Flytt AB”, ”Flyttkungen Östberga”, ”flytt och magasinering Stockholm”, ”pianoflytt Stockholm”, ”kassaskåpsflytt Stockholm”, ”vad kostar flyttfirma Stockholm”, ”flyttfirma Stockholm pris”, ”hur gör man en bohagsflytt”, ”bärhjälp Stockholm pris”, ”vad kostar bärhjälp Stockholm”, ”vem utför bärhjälp”, ”företag flytt och magasinering”, ”vad kostar flytt och magasinering”, ”pianoflytt Stockholm pris”, ”hur flyttar man ett piano”, ”vad väger ett piano”, ”hur flyttar man ett kassaskåp”, ”kassaskåpsflytt Stockholm pris”, ”hur mycket väger ett kassaskåp”. Bland alla dessa sökord så finns det fyra olika typer av sökord: informationsmässiga sökord, navigationsmässiga sökord, kommersiella sökord och transaktionsmässiga sökord. Vi förklarar innebörden av dessa sökord och delar upp dem.

Informationsmässiga sökord

Den som söker på ett informationsmässigt sökord vill, som namnet indikerar, ha information om någonting. Denna sökning har inte så kallad ”byers intent” det vill säga att den som gör denna typ av sökning vill inte köpa en vara eller en tjänst utan endast få information. 

Av de tidigare nämnda sökorden är ”hur gör man en bohagsflytt”, ”hur flyttar man ett piano”, ”vad väger ett piano”, ”hur flyttar man ett kassaskåp”, ”hur mycket väger ett kassaskåp” informationsmässiga sökord.

Navigationsmässiga sökord

Ett navigationsmässigt sökord är när man söker efter en specifik hemsidan, varumärke eller företag. Av de tidigare nämnda sökorden är ”Bandhagen Flytt AB” och ”Flyttkungen Östberga” navigationsmässiga sökord.

Kommersiella sökord

När man söker på ett kommersiellt sökord vill man till exempel jämföra produkter eller tjänster. Det kan också innebära att man vill se och jämföra omdömen. Av de tidigare nämnda sökorden är ”jämföra flyttfirmor Stockholm”, ”bäst flyttfirma Stockholm”, ”vad kostar flyttfirma Stockholm”, ”vad kostar bärhjälp Stockholm”, ”vem utför bärhjälp”, ”företag flytt och magasinering”, vad kostar flytt och magasinering”.

Transaktionsmässiga sökord

Någon som använder ett transaktionsmässigt sökord är någon som vill göra ett köp av en produkt eller en tjänst. Av de tidigare nämnda sökorden är ”flyttfirma Stockholm”, ”flytthjälp Stockholm”, ”bärhjälp Stockholm”, ”flytt och magasinering Stockholm”, ”pianoflytt Stockholm”, ”kassaskåpsflytt Stockholm”, flyttfirma Stockholm pris”, ”bärhjälp Stockholm pris”, ”pianoflytt Stockholm pris” och ”kassaskåpsflytt Stockholm pris”.

Exemplet kan se ut enligt något liknande:

Hierarki för hemsida